Endeløse køer af biler, med det til fælles at der sidder 1 person i hver – ligesom på en cykel. Tænk et scenarie hvor der bare var 2 i hver….eller hvad med 3. Halvdelen af bilerne på vejene ville forsvinde. Men der er ikke noget incitament. Ingen ekstra kørselspenge eller fradrag at hente, ingen smart løsninger til at klare betaling mellem personer der kører sammen. Ingen smart opsamlingssteder eller drop off zoner tæt på metro og s-tog. Alene i bilen med kaffen og radioen og det sgu også dejligt og fredeligt. Og i køen kan man nå at tænke så mange skønne tanker. Ingen stress og jag.
Fra rådhuset er løsningen tunneler – havnetunnel, tunnel under hele byen og amager og nok mange flere i pipeline. Så i stedet for at effektivisere det vi har og bruge den eksisterende bilpark bedre gør vi bare plads til nogle flere og gerne dem der bruger brændstof.
Som regnestykket ser ud pt. er det estimeret at bilparken koster 500 mia. euro i eksterne udgifter.
Vidste du at det koster EU landene 0,11 euro i eksterne udgifter (ved udledning af CO2 og andre skadelige partikler) pr. kørt km i bil, mens det gavner samfundet med 0,18 euro per km på cykel. 0.29 euro per km i difference1…….per km…..DET ER HELT VILDT. Der kører virkelig mange biler rundt i EU, nærmere bestemt 257 mio. Enheder, hvor de 2.9’ish kører i DK2, hvilket betyder at der bliver kørt ubehageligt mange km i bil i EU hver dag (læs meget mere om transport og udledning her).
Som regnestykket ser ud pt. er det estimeret at bilparken koster 500 mia. euro i eksterne udgifter, mens dem på cykel gavner med 24 mia. euro. Faktisk en rigtig skidt balance.
Fun fact: det tager mig samme tid at løbe 10 km til arbejde som at hoppe i bilen og køre! Ikke fordi jeg løber specielt hurtigt, men fordi bil gennem byen bare ikke er nogen go ide. Så kan man sidde der og se livet sive ud mellem fingrene. Jeg kan næsten ikke ha’ det. Jeg cykler på arbejde og ser det hver dag på H.C.Andersens boulevard, på Kalkbrænderihavnsgade og alle andre gader i Kbh. De endeløse rækker af biler med 1 person i hver. Til og fra arbejde. Og det er mig en gåde hvorfor flere ikke vælger cyklen til.
Jeg har forsøgt med mit eget regnskab for at finde ud af om jeg er en økonomisk belastning eller det modsatte. Jeg cykler hver dag, og i det hele taget lader jeg bilen stå hvis muligt. Men bil regnskabet viser 141 km per uge, hvilket jeg overhovedet ikke forstår og ca 3x min forventning, hvilket er lidt skræmmende. Cyklen triller ca. 125 km per uge. I forhold til denne artikel betyder det en belastning på 806,5 euro per år for bilen men “heldigvis” gavner jeg med 1.170 euro. Så lige i dette tilfælde går jeg fri og kan klappe mig selv på skulderen!
Bari
Der sker heldigvis seje ting rundt omkring i verden. F.eks. i den syd italienske by Bari, hvor man har startet et projekt hvor borgere bliver belønnet for at tage cyklen3. 20 euro cents per km på cykel til og fra arbejde, og 4 euro cents for andre ture på cykel. Per måned kan hver borger få €25 tilbage for sine anstrengelser. Ikke den store sum, men alligevel et fedt initiativ i den rigtige retning.
Bottom line så er det frustrerende at kigge på hver dag, og det gør det ikke meget bedre med € facts på bordet. Eneste opfordring er at få støvet jernhesten af.
1. Artikel fra informations klimanyhedsbrev “klimaindsatsen denne uge” sendt d. 11 januar 2019.
2. https://www.acea.be/statistics/article/report-vehicles-in-use-europe-2018
3. http://www.eltis.org/discover/news/bari-will-start-paying-people-cycle-work
Leave A Reply