I indlægget €0.29 kommer jeg omkring regnskabet bil vs. cykel. Det står klart at der er nogle voldsomme omkostninger i forbindelse med hver km i bil. Derfor synes jeg det er interessant (måske også skræmmende) at dykke mere ned i bilstatistikken. Der kører næsten 3 mio. biler rundt i DK! og hver morgen ser jeg de endeløse rækker af biler med 1 person i hver. Samtidigt er den politiske debat fokuseret på et 110 mia. kr. trafik-, infrastruktur og transportoplæg, for bl.a. at øge kapaciteten på vejene. Samtidigt falder belægningsgraden til 1.42 personer per bil og DSB melder om faldene antal passagerer i 2018. I min optik er det her tal og beslutning ikke hænger sammen. Og det ender med at have kæmpe betydning for vores negative regnskab, hvis vi forsætter med det tankesæt.
Beslutningen er jo logisk nok – flere biler og mere trafik…..vi bygger nogle flere veje. Hvad sker der så? Flere får lyst til en bil og trafikken stiger yderligere og vi får brug for……..! Men det er skruen uden ende og løser ikke kernen i hele problematikken. Fra regeringens side er argumentet for trafikaftalen:
– Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt, ligesom det er irriterende for den enkelte trafikant at spilde tiden i lange bilkøer.
Og det er en dejlig tanke. Men når man kigger på de enkelte punkter i aftalen, er det klart at man kun kigger på den åbenlyse løsning, at flere biler kræver mere asfalt. Men slet ikke på alternative løsninger der optimere den eksisterende asfalt trafikkapacitet.
Som nævnt er belægningsgraden faldet til 1.42 personer, per bil i DK1 og det er en statistik der er faldet støt (altså færre og færre per bil så ikke et sejt fald) over de sidste mange år med “peak” i 2014. Jeg kender ikke årsagen, men mon ikke flere har fået råd til bil…..eller også er vi bare blevet dovne.

Belægningsgraden falder. kilde: vejdirektoratet, trafikstatistikafdeling
Det er selvfølgelig ok med vedligeholdelse og støjværn. Men når en togbane til 1 mia. der spare 4 min. finder vej til aftalen sammen med endnu en udvidelse af motorring 3 (der 5 år efter udvidelse var mere trafikbelastet end før projektet) så er det udelukkende symptombehandling. Vi kigger slet ikke på kernen til problemet, nemlig at der kommer flere og flere biler på vejene og færre og færre i hver……og at det er en uholdbar tendens. Trafikken på vejene steg 1,6 pct. i tredje kvartal 20182. Motorvejstrafikken steg 3,2 pct. i samme periode2.

Mere trafik og belægningsgraden falder. kilde: vejdirektoratet
Derudover har jeg fundet tal der skriger til himlen i forhold til vores bilpark (primært europædiske tal så DK kan selvfølgelig ligge over/under). Men over 90% af tiden står bilerne stille. Den fragter som sagt 1.42 person i snit til trods for plads til 5. De nuværende veje peaker med trafik ca. 5% af tiden, og i peak perioder er kun ca. 10% af vejnettet fyldt med biler. Lad os bygge nogle flere i en fart….

Kilder: med småt i bunden af billedet :-)
Men når nu tallene peger på at vi får flere biler, trafikken øges, belægningsgraden falder, peak perioder er kun kortere perioder i løbet af en dag, på et lille udsnit af vejnettet og folk er irriterede over at sidde i kø som vores transportminister siger det, hvorfor søren så ikke finde en mere holdbar løsning?
Men så længe det ikke sker, så bliver samfundets bilregnskab kun mere blodrødt, hvilket er trist for os alle….desværre.
Vi ved at bilerne har enorm effekt på miljø og samfund, med en kæmpe omkostning til følge. Hvorfor er der kun udvidelse på programmet? Hvorfor ingen snak omkring hvordan vi får færre biler på vejene og belægninsgraden op, i stedet for det modsatte? Det kan ikke være et mål i sig selv. Men hvad er løsningen? Er det Elon Musk’ hyperloop løsning, hvor flere mennesker bliver transporteret i pods under jorden.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der virker bedst. Men jeg synes vi har et problem når vi ikke forsøger og accepterer udviklingen. Ingen snak omkring bedre samkørselsordninger så vi får fyldt de 5 pladser og får belægningsgraden op (eks. Gomore, snappcar), bedre forhold for delebilsordninger så er kommer stærkt økonomisk incitament, større og gratis parkeringsanlæg ved s-tog og metro så der kun bliver kørt en del af vejen, gratis offentlig transport derfra etc. Det gad jeg godt at se.
Men så længe det ikke sker, så bliver samfundets bilregnskab kun mere blodrødt, hvilket er trist for os alle….desværre. Og regningen bliver med garanti større.
Kom meget gerne med dit synspunkt og holdning. Der er sikkert flere sider af historien. Og husk, hvis du har ideer til hvad der skal på bloggen, så tøv ikke med at sende en besked.
1.http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/statistik/trafikken%20i%20tal/Noegletal_om_vejtransport/Documents/Statistikkatalog.xlsx 2.http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/statistik/trafikken%20i%20tal/hvordan_udvikler_trafikken_sig/Sider/default.aspx
3.https://ing.dk/artikel/fem-aar-efter-udvidelse-mere-koe-paa-koebenhavns-ringmotorvej-end-nogensinde-186817
Leave A Reply